Agenda

Agenda 194e Stufib-ledenvergadering

donderdag 18 september 2025

Thema:

1) Opening (19.00 uur)

2) Mededelingen bestuur

3) Verslag van de 193e Stufib-ledenvergadering

4) Nieuwe Stufib-leden

5) Langsanalyse en uitdagingen van het ontwerp Oosterweelknoop
Door Bram Erkelens (WSP)

Tijdens deze presentatie vol diepgang gaan we in op de technische uitdagingen bij het ontwerp van de tunnel. De complexe structuur evolueert van een gestapelde 2×2-configuratie naar acht buizen die parallel naast elkaar liggen. De moten hebben een lengte van 25 meter en een breedte die varieert van 14 tot 120 meter, met overspanningen tot wel 26 meter. De diepte van de tunnel loopt uiteen van 15 tot 30 meter onder het maaiveld. Vanwege de zachte ondergrond (Boomse klei) en de fundering op staal moeten de moten onderling verbonden worden. De sterk wisselende geometrie, variërende belastingen en het verschil in funderingstype maken deze analyse bijzonder uitdagend.

6) Verhardingsbeheersing in tunnelmoten Oosterweelknoop
Door Ab van den Bos (NLyseConsultants)

Er worden veel betonberekeningen gemaakt op 28 dagen, maar ook de jonge fase is vaak van belang voor de uiteindelijke kwaliteit van de betonconstructie. In deze lezing zal de focus liggen op de tekortkomingen van verhardingsberekeningen voor complexe projecten. Aan de hand van de Vlechtunnelmoten in het Oosterweelproject wordt een verborgen fenomeen belicht dat optreedt bij modellen met beperkte detaillering.
Ook worden praktische handvatten aangereikt voor het omgaan met diverse dilemma’s, parameterkeuzes en toetsingscriteria bij bouwkuipen – inclusief aspecten als krimp, kruip en relaxatie. Verder zullen er een aantal verschillen worden belicht tussen gangbare software programma’s en de keuzes die daarbij gemaakt worden in de modellering. Ook wordt ingegaan op het onderscheid tussen het toetsen op spanningen of scheurgevaar, en het direct rekenen op scheurwijdte.

Pauze

7) Grote renovatie Krammersluizen: modernisering met complexe uitdagingen
Door Brigitte Ratliff – Van Kronenbrug (WSP)

De Krammersluizen vormen de grootste betonnen constructie die Rijkswaterstaat ooit heeft laten bouwen. Het complex, gerealiseerd in de jaren 70 en 80 als onderdeel van de Deltawerken, staat aan de vooravond van een grootschalige renovatie. De combinatie van groot onderhoud en technische innovaties – zoals de toepassing van een bellenscherm en een nieuw spui- en vismigratiesysteem – zorgt voor een complexe bouwfasering. Tegelijkertijd brengt dit de uitdaging met zich mee om de bestaande constructie constructief te laten voldoen aan de actuele eisen en normen.

21.00 uur Rondvraag en afsluiting